Utgår man från kundens perspektiv är Content Marketing trenden det bästa som har hänt sedan skivat bröd! I teorin ska sälj sluta med cold calls aka terrorisering som en småföretagarkollega till mig kalla det och jag som kund ska få tillgång bra information som är ärlig och anpassad efter mina behov. Jippi!
Vi är dock en bra bit därifrån, Även om Content Marketing är på alla (B2B-) marknadsförares läppar så undrar jag om hur kundanpassat företagens innehållet är. Jag som kund vill kunna söka på nätet för att vara proaktiv i mina inköpsbeslut, påläst och känna mig trygg. Men content idag är fortfarande ofta omskrivna produktblad.
Bra Content marketing utgår i från kundens behov och ska likt en riktigt bra behovssäljare guida dig framåt i köpprocessen. Hur gör man content som kan ersätta en säljdialog, där säljaren är lyhörd för just dina problem och frågeställningar. Ett content som diskuterar mig fram till?
Vad är egentligen (det bakomliggande) problemet?
Vad är det som är viktiga kriterier?
Vilka alternativ finns det?
Vad ska jag tänka på när jag tar beslutet?
Ett content som ska kunna besvara dina frågor när du har tid och frågetecken. En riktigt bra guide är Telias Bredbandsguide för företag, den tar utgångspunkt från insikter om företagskundens vardag för att guida kunden framåt i köpprocessen:
Kundinsikten bakom är att i dag är bredband en affärskritiskt men en tjänst med mycket lågt intresse hos småföretagskunder utan egen IT-ansvarig. Det ska bara fungera. Utifrån frågan ”Vilken bredbandslösning passar ditt företag?” har Telia försökt att byta det tekniska lingot mot en nivå som en helt vanlig företagsägare kan förhålla sig till: ”Vad gör vi på företaget?” och försöka gradera hur kritiskt bredbandet genom att ställa frågan ”hur länge kan ditt företag vara utan (fast) bredband?”. I grunden finns tre bredbandstjänster men beroende på hur kunden svarar på frågorna visas en pedagogisk kub med nio olika alternativ. Kunden får sen en rekommendation med ett eller två alternativ.
Vad tycker du om dagens content? Har du tips på riktigt bra kundanpassat content?
Vill du har hjälp att skapa digitalt kundanpassat content? Vi på White Hills & Partners hjälper dig gärna!
//Petra