Svenska företag har en bra bit kvar till ett väl fungerande samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningarna. Det visar en färsk undersökning som Petra Ranhem, konsult på White Hills, har gjort.
Tidningen Säljaren har gjort ett temanummer om Sälj vs Marknad där jag intervjuas kring resultatet från B2B Barometern. Det märks att företag mer och mer inser att det finns en outnyttjad potential inom företaget. En potential som leder till ökad försäljning när marknad och sälj samarbetar längs hela kundens köpprocess.
En av mina kunder Wiraya intervjuas kring hur de arbetar med att integrera sälj och marknad. Deras arbete är verkligen enligt regelboken, ett bra recept på hur man bygger upp marknad och försäljning bra från början. Deras försäljningschef Gustav Lagercrantz säger:
”Det är alldeles för ineffektivt och resurskrävande att låta våra säljare sitta med telefonkatalogen och kallringa. Vi väljer att inte lägga några stora personella säljresurser i början av kundbearbetningen. Den görs i stället av marknadsavdelningen med hjälp av digitala verktyg. Säljaren kommer in senare i processen och får tillgång till kundkontakter som verkligen är intresserade av vår produkt. På det viset har säljaren endast affären i fokus”
Men alla har inte förmånen att kunna bygga upp ett företag rätt från början. Vill du och ditt företag ha hjälp med att utifrån var ni är idag, få en handlingsplan för vad just ni ska ta tag i för att öka er försäljning genom ett mer integrerat samarbeta mellan marknad och sälj? White Hills har tagit fram en modell UNI+FORM som delvis beskrivs i ”10 insikter från B2B Barometern” .